Friday, August 20, 2010

Kembali Ke Rutin Sibuk



Setelah sebulan lebih kembali bertugas, baru otak aku boleh 'refresh'. Itupun tak semua perkara dapat 'recall' semula. Nak mengingati produk baru dengan bermacam-macam fungsi, harga produk dan nak mengingati semula fungsi produk sedia ada amat memeningkan kepala aku. Al-maklumlah umur pun dah makin meningkat, tahap ingatan aku pun makin kurang. Kadang-kadang aku susah nak memahami sesuatu perkara hingga terpaksa tanya berulang-ulang kali baru faham, macam budak kecik pulak :P....mungkin ada sesiapa di luar sana pakar motivasi ke, nak minta pendapat cara mengingati dengan cepat dan menenangkan fikiran yang dah berkecamuk sangat ni.

Sedar tak sedar, dah seminggu puasa di bulan Ramadhan berlalu. Cepatnya....masa berlalu kan? Sayangnya tak dapat berjemaah solat terawih dan witir di masjid. Teringat masa zaman persekolahan dulu. Aku tinggal di asrama anak-anak yatim. Pada bulan Ramadhan, selepas balik dari sekolah kami bergegas ke kantin untuk berbuka beramai-ramai. Kena cepat sebab kami kena beratur untuk mendapatkan juadah berbuka. Kami dah terdidik begitu. Rindu gemaan suara 'Pak Usop'.... kalau bising siaplah lantang suara Pak Usop menegur kami. Selepas itu mandi, solat maghrib bergegas-gegas pula ke surau untuk solat isyak berjemaah diikuti solat sunat tarawih dan witir. Begitulah setiap hari di bulan Ramadhan yang mulia di Asrama PERKAYA. Sungguh aku amat merindui saat-saat manis itu. Terkenang kawan-kawan lama...sekarang hanya bersua di alam maya 'facebook' saja. Itupun dah syukur alhamdulillah....

Walaupun baru seminggu berpuasa orang ramai dah berpusu-pusu membeli-belah barangan untuk persiapan raya. Aku cuma suka 'window shopping' aje. tapi kalau orang dah terlalu ramai rimas pulak. Penat nak jalan-jalan, tambahan pulak anak-anak kecil lagi. Menangis, merengek-rengeklah jawabnya kedua-dua buah hati aku ni. Aku sekarang cuma beli baju raya di kedai 'on line' aje, jimat masa dan tenaga. Kalu nak dikira, beruntung kita orang Malaysia bebas ke sana ke mari, shopping selagi terdaya....selagi tak kosong beg duit, berbanding orang di Gaza tak putus-putus dengan bedilan dan tembakan meriam. Kita bangun tidur cuma fikir hari ni nak buat apa...tapi mereka yang tak bernasib baik cuma fikir di mana tempat persembunyian paling selamat untuk hari ini.

Sempena bulan yang mulia ini, bersyukurlah dengan rahmat yang Allah Ta'ala berikan ni. Moga kesihatan kita baik, rezeki mencurah-curah dan berkat dunia dan akhirat. Amin...

Sunday, August 15, 2010

Minggu Keletihan

Saat-saat riang Athirah dan Qyreena



Seminggu lebih tak bersiaran di blog, bukan apa kami sekeluarga demam berjangkit-jangkit pulak tu. Mula-mula Athirah, ayah, ummi dan akhirnya Qyreena. Pening dibuatnya. 'Pembawa demam' si kakak ni berjangkit di taska lagi, biasalah dah ramai-ramai tu tentulah macam-macam virus berjangkit. Kami sekeluarga dapat bonus 3-in-1 lagi (demam+batuk+selsema) ;<

Al-kisah aku ibu bekerja aka doktor famili. Besar tanggungjawab yang aku pikul, tapi demi keluarga aku gagahkan juga. Walaupun aku demam, anak-anak tetap menjadi keutamaanku. Nasib baik majikan di tempat kerjaku memahami situasiku, saban minggu aku dan suami terpaksa minta cuti kerana menjaga anak-anak sakit. Kami lebih senang menjaga sendiri anak-anak di saat-saat penting seperti ini. Maklumlah kanak-kanak ni bila sakit mereka amat memerlukan belaian ibubapa, manja, merengek, mudah menagis dan macam-macam ragam lagi.

Saat Qyreena demam tak tidur malam dibuatnya aku dan suami. Kami bergilir-gilir berjaga malam, maklumlah bila tak sedap badan bukannya boleh tidur lama. Kalaulah aku surirumah bekerja dari rumah tentu urusan sakit demam anak-anak dan suami boleh diuruskan tanpa perlu meminta cuti dari majikan dan tidak menjejaskan prestasi kerjaku.

Anak-anak ibarat saham kita di dunia ini untuk bekalan di akhirat nanti. Elok didikan dan asuhan maka eloklah mereka dunia akhirat, insyaallah....mudah-mudahan. Hanya doa dari anak solehah yang kita boleh harapkan bila kita sudah tiada di muka bumi ini. Teringat aku pada sebuah artikel di dada akhbar menceritakan kisah ibu yang secara tidak sengaja mendoakan perkara-perkara tidak baik kepada anak-anak. Walaupun ketika marah, sedih, penat bekerja kita terlepas cakap, kata-kata ibu adalah doa. Doa untuk anak-anak. Biarlah sekarang kita penat melayan kerenah anak-anak kecil, jangan kita kepenatan melayan kerenah anak-anak remaja yang kurang didikan dan bimbingan ibubapa akan datang.

Kebahagiaan Anak-anak, Kebahagiaan Kita jua.....

Thursday, August 5, 2010

Sekadar Hiburan



Hari ni aku nak berkongsi sedikit lawak jenaka. Bukan apa sekadar hiburan aje. Asyik fikir pasal kerja je tak boleh jugak. Ini pun en. suami yang carikan. Dia memang terror kalau bab-bab surf internet ni. Pernah tak anda semua terfikir cara kita jawab telefon ni sama je? Soalan dan jawapan hampir sama jer setiap hari .... terutamanya aku kat tempat kerja ;P. Kadang-kadang naik menyampah pun ada. Dah nama kerja kan kena buat juga. Jadi di sini apa kata kita cuba tukar jawapannya supaya taklah boring sangat.

Cara Jawab Telefon Yang Betul

1. Soalan: Haloo..siapa di sana?
Jawapan: Ntah..saya kat sini, manalah saya tau siapa kat sana.

2. Soalan: Haloo..boleh saya bercakap dengan bapak awak?
Jawapan: Nak cakap, cakap jer ler. Buat apa tanya saya.

3. Soalan: Haloo..boleh sambung ke nombor 323?
Jawapan: Maap cik. Nombor tak boleh di sambung, hanya boleh di campur jer.

4. Soalan: Haloo..mak ada umah?
Jawapan: Mak takde umah. Bapak ada sebab bapak beli umah ni.

5. Soalan: Haloo..Timah buat apa tu?
Jawapan: Kan ke saya tengah bercakap ngan awak kat tepon ni.

6. Soalan: Haloo..boleh tolong panggilkan Samad? Saya nak bercakap dengannya.
Jawapan: Sila panggil sendiri. Saya sibuk. Maap.

7. Soalan: Hallloooo....
Jawapan: Haloo..pusat sakit mental di sini. Anda ingin mendaftar?

8. Soalan: Haloo..saya nak tumpang tanya...
Jawapan: Maap, ini bukan kaunter pertanyaan.

9. Soalan: Haloo..betul ke ini nombor 2243433?
Jawapan: Sila dail sekali lagi. Kalau saya masih menjawab betul le tu.

10. Soalan: Assalamualaikum...
Jawapan: Waalaikummussalam...(tupp!..terus letak tepon. salam kita wajib jawab)

Monday, August 2, 2010

Kita Dan Ibu (Bahagian 2)

Kita Dan Ibu.... (Bahagian 2)

Menjelang usia 8 tahun, ibu belikan aiskrim. Kita ucapkan terima kasih dengan mengotorkan pakaian ibu.

Menjelang usia 11 tahun, ibu menghantar ke sekolah. Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan ponteng kelas.
Berusia 12 tahun
, ibu menghabiskan masa sehari-hari untuk menemankan kita ke mana sahaja. Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan tidak bertegur sapa dengannya.



Setelah berusia 13 tahun, ibu membawa menonton wayang. Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan duduk di barisan berlainan bersama kawan-kawan.



Apabila berusia 14 tahun, ibu menyuruh membuat kerja sekolah. Kita ucapkan terima kasih dengan menunggu ibu alpa untuk mudah menonton televisyen.



Menjelang usia 15 tahun, ibu suruh pakai pakaian menutup aurat. Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan memberitahu bahawa pakaian itu tidak sesuai zaman sekarang.

Ketika berusia 16 tahun, ibu terpaksa mengikat perut untuk membayar wang persekolahan dan asrama. Kita ucapkan terima kasih kepadanya dengan tidak menulis sepucuk surat pun.